jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Alessandro Nannini slaví padesátku!
 
Historie - Martin Lučný - 7.7.2009

 
Alessandro Nannini slaví padesátku!

Měl na to bojovat o titul mistra. Jeho stoupající kariéru zastavila nešťastná havárie vrtulníku v době, kdy měl blízko ke kontraktu s Ferrari….

Bratr tehdy známé rockové zpěvačky Gianny, Sandro, začal svou kariéru pilota F1 paradoxně v rallye. Citroen Dyane mu zpočátku stačil, ale později začal pokukovat po silnějším stroji a po dvou letech, v roce 1980, se na tratích objevoval za volantem Lancie Stratos. O rok později však rallye opustil, a přesedlal na monoposty. S penězi nebyl problém, neboť rodinná pekárna Nanniniů byla a je dodnes známá po celé Itálii. Ale zpět k Alessandrovi a jeho kariéře…

Jako první šampionát v monopostech si vybral Formula Italia, kde získal hned titul. Ten mu otevřel dveře do Evropského šampionátu Formule 2 a také do továrního týmu Lancia, za který závodil v sérii prototypů. Ve formuli 2 krotil vůz Minardi. Že nejde jen o bohatého synka bez talentu, dokázal prakticky okamžitě. V prvním roce (1982) svého působení v tomto šampionátu sice skončil celkově až desátý, ale vina byla hlavně ve voze Minardi, který byl velmi nespolehlivý. O rok později skončil na sedmém místě. Náladu mu nezlepšila ani účast s Lancií v Le Mans, kde musel odstoupit pro poruchu. V roce 1984 vybojoval třetí místo v Perguse, ale v šampionátu mu to stačilo jen na desáté místo celkově. Chuť si spravil vítězstvím v závodě 1000 km v Kyalami, to bylo však asi jediné pozitivum tohoto roku. Giancarlo Minardi se totiž chtěl v dalším roce účastnit už F1, stejně tak Alessandro. Jenže Minardiho mladý Ital nepřesvědčil a konec všem nadějím na kokpit F1 zmařila Sandrovi FIA, která mu neudělila superlicenci. Nanninimu tak nezbývalo nic jiného než kokpit Lancie LC2. Tyto rychlé vozy, jak už to tak bývá, trápila nespolehlivost, což bylo hlavní příčinou toho, že většinou cíl nespatřil. Nicméně svou bojovností a hlavně svými výkony přesvědčil FIA o udělení superlicence a také Minardiho, který mu nabídl o trochu méně tragický vůz Minardi M158B než byl ten loňský, se kterým se trápil Pierluigi Martini.

V první sezoně mu byl kolegou Andrea de Cesaris. Nannini se v této sezoně opravdu ukázal. Na body sice nedosáhl, ale bylo vidět, že ze svého vozu vytěžil maximum. Už v kvalifikaci na GP San Marina porazil týmového kolegu a také si připsal skalp dalšího krajana Elia de Angelise, který jen na Brabhamu. Závod samotný nedokončil, ostatně nedokončil ani jeden, kromě předposledního závodu v Mexiku, kde dojel čtrnáctý se ztrátou čtyř kol. Dojem dělal právě v kvalifikacích, kde porážel piloty, kteří měli daleko lepší techniku. I na příští rok zůstal věrný Minardimu.

Avšak i na konci této sezony svítila u Nanniniho jména velká nula. Zcela nový vůz M187 sic přinesl zlepšení, ale nespolehlivost černých vozů byla stále obrovská. Alessandro na sebe alespoň upozorňoval v kvalifikacích, kde se pravidelně umisťoval v první patnáctce jezdců. V závodech ho ovšem stíhala jedna porucha za druhou, a když už to vypadalo, že spatří cíl, jeho vůz se zastavil s prázdnou nádrží. Cíl spatřil opět jen jednou, tentokráte v GP Maďarska, kdy mu v cíli patřilo jedenácté místo. Svými výkony v kvalifikaci přesvědčil Luciana Benettona a na konci sezony 1987 měl již podepsanou smlouvu. S Minardi se rozloučil havárií v GP Austrálie.

Sezonu začal opatrně. V prvním závodě se kvalifikoval až dvanáctý, vteřinu ztrácel na kolegu Boutsena. V závodě samotném se však brzy dostal na sedmé místo, bohužel v 6. kole musel pro poruchu odstoupit. Ve druhém závodě byl však Alessandro milým překvapením. V Kvalifikaci vybojoval skvělé čtvrté místo, a i když v závodě nakonec čtvrté místo neudržel, mohl si připsat první bodík za šesté místo. V Monaku postavil svůj Benetton na šesté místo na startu, bohužel jeho jízdu v závodě zastavila porucha převodovky. V Mexiku dojel těsně za body a ani v dalších závodech na bod nedosáhl, tentokrát však vinou techniky. Další bodík získal v GP Francie. Jeho velká chvíle přišla při GP Velké Británie. V kvalifikaci sice skončil až osmý, ale v deštivém závodě předvedl Alessandro perfektní výkon a dojel si pro své první pódium. Nestačil pouze na Ayrtona Sennu a Nigela Mansella. V GP Německa jel na čtvrtém místě, ale v samotném závěru závodu odstoupil, nakonec byl klasifikován na osmnácté příčce. V Maďarsku ho z boje o další body vyřadila porucha, ve Spa sice dojel čtvrtý a Boutsen třetí, ale oba Benettony byly vyloučeny kvůli nedovolenému palivu. V Monze se Sandrovi nedaří a cíl protíná jako devátý. Ani v Portugalsku neboduje, když mu v 52. kole upadne výfuk. Vše si vynahrazuje v Jerezu, když projíždí cílem na třetím místě. V Suzuce končí na pátém místě, v Adelaide ve smyku a bez bodu. Za sezonu získal dvanáct bodů a celkové deváté místo, stejně jako Nigel Mansell.  Na konci sezony ohlašuje odchod Boutsen do Williamsu, a tak se z Nanniniho stává jednička stáje na příští rok.

Sezona 1989 zůstane Sandrovou nejlepší. V Brazílii dojíždí šestý, v Imole vyrovnává svoje nejlepší umístění, když dojíždí třetí. V neoblíbeném Monaku  se mu klasicky nedaří a osmé místo je toho důkazem. V Mexiku však opět ukazuje, že patří do první šestky nejrychlejších pilotů, když dojíždí čtvrtý. Ve Phoenixu odstupuje po deseti kolech kvůli nevolnosti. V Kanadě se jemu a Nigelovi Mansellovi podařil husarský kousek. Předčasný start z boxů! Oba piloti byli diskvalifikováni. Smůlu se Sandrovi protrhnout nedaří ani v GP Francie, kde mu ve 40. kole prasklo zavěšení. Až v GP Velké Británie se mu daří. Stejně jako loni obsazuje třetí místo. Jenže pak se opět o slovo hlásí technika. V GP Německa a GP Maďarska musel odstoupit. Další body tak přidává ve Spa, kde dojíždí na pátém místě. Před domácími fanoušky v Monze odstupuje už po patnácti kolech, kvůli nefunkčním brzdám. V Portugalsku znovu dokazuje, že patří k velkým talentům. Ze třinácté příčky na startu se probíjí až na čtvrté místo v cíli. Tento výkon však trochu sráží chyba ve Španělsku, když se chtěl opět dravou jízdou dostat kupředu. Závod pro něj končí hodinami ve čtrnáctém kole. Pak přišla GP Japonska a velmi známá situace. Senna a Prost při souboji o titul spolu kolidují v poslední šikaně, a zatímco Prost odstupuje, Senna míří za vítězstvím a titulem. Druhý v cíli je Sandro, ovšem po diskvalifikaci Senny (nevrátil se na trať předepsaným způsobem, jeho návrat byl brán jako zkrácení tratě) se stává vítězem japonské Gran Prix právě on. Překvapený Nannini se zmohl jen na: “Raději bych zvítězil na trati a ne takhle, na druhou stranu, pravidla jsou pravidla“. V posledním závodě sezony znovu předvedl své umění, když ve zmáčené australské Grand Prix dojel na druhém místě. Za sezonu nasbíral 32 bodů a celkově mu patřilo šesté místo. Na sezonu 1990 však dostal velmi zkušeného kolegu – Nelsona Piqueta.

Sezonu začal smolně. V prvních dvou závodech jej trápila technika, a tak zatímco si Piquet odváží z USA a Brazílie celkem čtyři body, Alessandro ani jeden. Avšak v Imole si Ital tradičně spravuje chuť třetím místem. Tradice pokračovala i v Monaku, kde Sandro tradičně zůstal bez bodu. V Kanadě havaroval už ve 20. kole, a tak si další body mohl připsat až v Mexiku, kde dojel čtvrtý. Ve Francii jej postihly technické problémy, ve Velké Británii opět havaroval. Nicméně už na povrch začaly prosakovat informace o tom, že se Alessandro stane příštím rokem pilotem stáje Ferrari. Na Hockenheimringu znovu předvedl, že mu rychlost nechybí. V napínavém závodě nestačil pouze na Ayrtona Sennu na bezkonkurenčním McLarenu. V Maďarsku jel opět skvěle, ze sedmého místa se prokousal až na druhé, bohužel při souboji s Ayrtonem Sennou jej Brazilec vytlačil mimo trať a závod tak pro něj skončil. Další skvělý výkon předvedl ve Spa, kde dojel čtvrtý. V Monze se mu už nedařilo, a dojel až osmý, v Estorilu urval jen bod, když dojel šestý, těsně za Piquetem. V oblíbeném Jerezu nestačil jen na Ferrari Mansella a Prosta a mohl se radovat ze třetího místa. Bohužel naposled.

12. října se Sandro s dalšími třemi přáteli rozhodl pro okružní let vrtulníkem. Při přistávacím manévru však vrtulník vylétl do výše a pak se neřiditelný stroj zřítil. Všichni byli z vrtulníku katapultováni ven, Alessandro však tak nešťastně, že mu rotující vrtule usekla ruku v zápěstí. Duchapřítomný kamarád však ruku našel, a po desetihodinové operaci byla ruka zachráněna. I když to chvíli vypadalo, že se Sandro do kokpitu F1 vrátí, nakonec zjistil, že pohyblivost ruky na F1 nestačí. I když musel kariéru pilota Formule 1 ukončit, na motosport nezanevřel. Stal se továrním jezdcem Alfy Romeo, pro kterou v DTM vyhrál do roku 1996 14 závodů. Později triumfoval v Mercedesu při závodě 1000 km na Silverstonu, účastnil se i závodů nedávno zaniklé série Speedcar. Dnes se již však hlavně stará o rodinnou firmu, která má už přes sto let….

Alessandro Nannini v číslech:

Narozen 7. července 1959 v Sieně (Itálie)
Absolvoval 76 Grand Prix (2x nestartoval)
První závod: 23. března 1986 Jacarepagua (Brazílie), nedokončil
První vítězství:  22. října 1988 Suzuka (Japonsko)
Bez titulu, nejlepší umístění v sezoně 1989, šesté místo
Celkem vítězství: 1
Celkem nejrychlejších kol: 2
Počet umístění na pódiu: 9
Získané body: 65
Týmy: Minardi, Benetton
Celkem ujel ve vedení závodu 21 kol a 134 kilometrů

Zdroj: archiv
Foto: archiv

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
8.7.2009 19:21 - Variotek
Variotek
Ondrej: A stále ještě je...
PF 2019Přejeme všem čtenářům Motorelaxu krásné Vánoce a mnoho nádherných zážitků s motosportem v příštím roce.
20:23, 18.02.
21:10, 15.02.
22:22, 05.02.
20:15, 01.02.
21:14, 19.01.
19:32, 17.01.
22:15, 15.01.
17:19, 13.01.
14:47, 24.12.
18:32, 20.12.
22:27, 09.12.
21:14, 25.11.
16:12, 25.11.
16:07, 24.11.
16:05, 23.11.
15:59, 23.11.
22:17, 11.11.
20:07, 11.11.
21:27, 10.11.
17:19, 10.11.
20:33, 09.11.
20:27, 09.11.
21:55, 28.10.
08:13, 28.10.
18:35, 27.10.
23:22, 26.10.
20:56, 26.10.
21:52, 21.10.
09:31, 21.10.
19:33, 20.10.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek