jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Prokletí nejdelšího oválu NASCAR

Devátý start nejvyšší soutěže NASCAR bude odmávnut na nejdelším a ve své době nejrychlejším oválu závodního kalendáře. Talladega Superspeedway je trať, o které si mnoho lidí myslí že neměla nikdy existovat. Nelehký začátek v podobě bojkotu jezdců v čele s Richardem Pettym, či třecí plocha mezi Billem Francem a lovci lišek (kteří dodnes tvrdí že trať se rozprostírá na ideálním místě pro lov čtyřnohých šelem) se bohužel prohloubil v neradostné pokračování v podobě těžkých a smrtelných nehod.

V dnešních dnech, kdy ke zranění jezdců dochází velmi zřídka, se podobné diskuze již nevyskytují. Bezpečnost jezdců od dob dávno prachem zapadlých poskočila o několik mílových kroků kupředu. Avšak začátky nejsou nikdy lehké, a bohužel přináší někdy i velké oběti.

Talladage je známá díky hromadným haváriím. První „The Big One“ si jezdci vyzkoušeli v květnu roku 1973. Trať je natolik velká a široká, že se tu bez problému vejde i přes 60 startujících vozů.  Krátce po startu se však zmíněný počet zmenšil hned o 21. Bohužel se jednalo o první hromadnou havárií. Veterán Buddy Baker nehodu z desátého kola popisuje tak, že šlo snad o největší bouračku jeho kariéry (čítající 700 startů). Po trati se válely kusy plechů, zavěšení kol, dokonce i celé motory. Osm vozů se alespoň jednou dostalo přes střechu. Jeden z prvních jezdců tmavé pleti v NASCAR – Wendell Scott – ten den díky zranění musel ukončit závodní kariéru.

Druhý start sezóny 1973 na nejdelším oválu světa, byl bohužel ještě tragičtější. Larry Brooks přišel o život ve třináctém kole, kdy narazil pravou stranou vozu do lemující zdi. Poškozený vůz byl odtlačen do garáží, kde se mechanici jeho týmu snažili pošramocený závoďák opravit. Počítalo se s tím, že se Larry vrátí zpět na trať. Bohužel přišla smutná zpráva o jeho úmrtí. Majitelé týmů a vedení NASCAR mělo opět o pár vrásek na čele více.

V Talladeze se pokračovalo dál, jak bývá zvykem – jezdci nejsou před koncem závodu o tragické nehodě informování. Ale přeci – v 90. kole se do boxů odebral Bobby Isaac (šampión z roku 1970) s tím, že se mu ozval hlas, který mu řekl aby se závoděním přestal jinak ho čeká smrt za volantem. I když Isaac ještě v následujících letech několik závodů podstoupil, traduje se že na základě této zkušenosti okamžitě přestal závodit. Bobby Isaac zemřel o pár let později na infarkt – pohřeb měl ve stejný den, kdy zemřel Elvis Presley.

Start na jaře roku 1975 patřil opět mezi ty tragické. Ten den vedl většinu závodu Richard Petty. Osudový moment přišel ve 141. kole kdy se král Stock Car závodů rozhodnul zajet ke svým mechanikům. Problém byl viditělný, z jednoho z kol se kouřilo a bylo podezření na požár. Věci se ujal švagr Richarda Petty – Randy Owens – který přiběhl s hasícím přístrojem. Když se Randy přiblížil k ústí nádrže v zadní části vozu, přišla exploze. Jeho tělo bylo vymrštěno několik metrů vysoko, po převozu na ošetřovnu byl již mrtev.

Stejně jako v roce 1973 i sezóna 1975 byla poznamenána tragédií v obou závodech v Talladeze. Velký comeback toho odpoledne zaznamenával Tiny Lund, sympatický chlapík, kterému se tiny (malý) říkalo právě díky jeho obrovským proporcím. V šestém kole Tiny ztratil vládu nad svým vozem a do strany řidiče se plnou silou opřel Terry Link. Lund byl na místě mrtev, zatímco Link zůstal v bezvědomí uvězněn v hořícím voze. Díky obětavosti dvou přihlížejících fanoušků byl Link z vozu vytáhnut dříve, než se k místu tragédie dostali traťoví komisaři.


Buddy Baker se v Talladeze pro jednou stal opět hlavním protagonistou velké havárie. I když se tento veterán vyznačoval úspěchy právě na super rychlých tratích, i mistr tesař se někdy utne. V době kdy se Buddy pokusil o útok na první místo, praskla přední pneumatika a následovala hromadná havárie 17 vozů. Z boje byli vyřazeni všichni co se v té době nacházeli ve vedoucím kole. Cale Yarborough, který se také zapletl do šlamastiky, se otřesen vyškrábal ze svého vozu tak nešťastně, že jej následně trefil roztočený Dave Marcis. Cale zázračně unikl vážnějšímu zranění.

Phil Parsons (bratr Bennyho Parsonsa) si zkusil jaké to je se převracet s vozem NASCAR. Psal rok 1983 a jezdci právě vjeli do 71. kola. Po kontaktu se soupeřem se Phil dostal do divokých kotrmelců a skutálel tak celou první zatáčku. Opět zasáhli rychlejší přihlížející než traťoví komisaři. Dva fotografové pomohli Philovi z vozu, který se poté zahalil do vše zničujících plamenů.

S příchodem druhé poloviny osmdesátých let, se ze závodu v Talladeze stávala událost, při které vstávali vlasy na hlavě. Průměrné rychlosti přesahovaly 200 mílovou hranici, Talladega si tak vysloužila mezi jezdci velký respekt. Čelní náraz do betonové zdi či kotrmelce přes střechu -věci, které neustále hrozily všem jezdcům na každičkém metru tratě. Sezóna 1987 tak přinesla důležitá mezník co se bezpečnosti týče. Poté co se Bobby Allison prolétl v tri-oválu a málem se tak dostal až mezi diváky (Carl Edwards minulý rok zaznamenal téměř na chlup stejnou nehodu), se vedení NASCAR muselo okamžitě rozhodnout co dál se závratnými rychlostmi.

Bezpečí jezdců, kteří si jsou moc dobře vědomí, že jde o nebezpečný sport, se řeší každý víkend od samotného začátku závodění. Na jaře roku 1987 však v bezprostředním ohrožení byli i diváci. O pár měsíců později se v Daytoně (400 mílový závod) začali používat omezovače výkonu, tzn omezovač maximálních rychlostí. Tvář závodění se v Talladeze a Daytoně navždy změnila. Přišla éra ještě většího počtu hromadných havárií. Díky společnému stropu maximální rychlosti všech vozů na trati, se jen těžko někdo z nich vzdálil svým soupeřům. Na trati se tak všichni závodníci pohybovali s těsnými rozestupy – lepší podmínku pro hromadnou nehodu by se těžko hledala na jinde.

V následujících letech stojí za zmínku např. nehoda Jimmyho Hortona, který se dokonce překutálel za lemující zeď v první zatáčce. Své kotrmelce si v Talladeze prožili i hvězdy jako Rusty Wallace, Dale Earnhardt či Neil Bonnett. V neposlední řadě je třeba zmínit i Carla Edwarda a jeho tolik známá nehoda po kontaktu s Bradem Keselowskim v minulém roce. Nejúspěšnějším „převracečem“ ovšem zůstavá Michael Waltrip, který neváhal a po střeše se projel opravdu v mnoha příležitostech.

I když nehody patři k závodění, komisaři NASCAR se snaží podobným scenériím udělat přítrž. Přestože mnoho jezdců není spokojeno s omezovači výkonu, a následnými nehodami The Big One, je to stále to pravé koření proč se fanoušci tolik těší na závodění v Talladeze a Daytoně. Minulý rok šel „up-side-down“ Carl Edwards a na podzim pak Ryan Newman i Mark Martin. Pravděpodobnost podobných událostí je velká i letos – zvláště po návratu staro-nového zadního spoileru.

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
21.4.2010 11:43 - kobdzey
Vyber si svuj avatar...
Opet super clanek (ok) (ok) (ok)
Přestup Tony Stewarta bude dnes potvrzenNa dnešní den je v přímém přenosu na stanici SPEEDtv naplánovaná tisková konference Tony Stewarta a vedení týmu Joe Gibbs. Joe Gibbs se oficiálně chystá požehnat Stewartův konec v týmu Joe Gibbs Racing.
10:53, 07.04.
16:43, 20.04.
12:36, 15.04.
16:09, 26.03.
19:26, 22.03.
12:52, 15.03.
16:06, 23.02.
12:09, 14.08.
11:56, 14.08.
11:39, 13.08.
15:23, 12.08.
15:08, 12.08.
12:57, 04.08.
08:14, 02.08.
18:09, 31.07.
17:53, 31.07.
09:03, 30.07.
21:51, 13.07.
11:03, 11.07.
10:32, 10.07.
09:44, 10.07.
14:01, 06.07.
12:21, 03.07.
12:06, 02.07.
12:53, 01.07.
15:58, 30.06.
13:35, 30.06.
08:57, 28.06.
09:39, 26.06.
10:37, 24.06.
Pace-Car pro závod v Daytoně Nextel Cup - Ford 400