jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
24h v Le Mans: velký návrat Porsche
24h v Le Mans: velký návrat Porsche

Text a foto: Roman Klemm

Čtyři továrny v nejsilnější třídě LMP1 a celkem 56 přihlášených posádek přilákalo k 83. vydání čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans daleko nad 200 tisíc diváků. Od svého založení roku 1923 se tato soutěž vyvinula v jeden z nejslavnějších klasiků automobilového sportu a letos představoval bez nadsázky největší automobilový závod Evropy, pokud ne světa.

Pro hlavní protagonisty Audi, Porsche, Toyota a Nissan je úspěch v Le Mans jistě důležitější, než všechny ostatní závody sezony dohromady a podle toho celou svou přípravu soustředily především na tento podnik v polovině července. Audi přijelo do Francie obhajovat vítězství z minulého roku se třemi vozy R18 e-tron posádek Faessler/Lotterer/Treluyer (č. 7), di Frassi/Duval/Jarvis (č. 8) a Albuquerque/Rast/Bonanomi (č. 9). Značka Toyota měla koncem minulé sezony jednoznačně nejrychlejší vůz, po zlatém poháru v Le Mans ale zatím natahovala ruce marně. To se mělo letos změnit díky dvěma modifikovaným vozům TS040 pro posádky Davidson/Buemi/Nakajima (č. 1) a Wurz/Sarrazin/Conway (č. 2). Na neuvěřitelný rekord vítězství v sedmdesátých a osmdesátých letech se v Le Mans může poohlénout Porsche a tým z Zuffenhausenu chtěl letos přidat další úspěch. O ten se měly postarat tři rozdílně nalakované typy 919 s jezdci Bernhard/Webber/Hartley (č. 17), Dumas/Jani/Lieb (č. 18) a Hülkenberg/Bamber/Tandy (č. 19). Zatímco bylo po dvou letošních šestihodinovkách v Silverstone a Spa rozvržení sil mezi těmito výrobci relativně jasné (Porsche bylo rychlé, na celý závod ale dvakrát podlehlo spolehlivým Audi, zatímco Toyota svou převahu sezony 2014 zcela ztratila), nevědělo se o čtvrtém továrním týmu, Nissan, příliš mnoho. Jen to, že Japonci po problémech při předsezonních testech rozhodli veřejně nastoupit poprvé až právě v Le Mans.
Kvalifikace toto teoretické rozvržení sil potvrdila. Již při první session ve středu večer zajel Švýcar Neel Jani nový rekordní čas (3:16,887m), který v dalších kvalifikačních pokusech nikdo nedokázal zlepšit. Povedenou show týmu Porsche doplnily zbývající dva vozy na pozicích dvě a tři. Po dosavadních zkušenostech z letošních závodů WEC to ovšem zodpovědné u Audi nerozházelo. Jejich tři R18 e.tron číhaly na dalších třech pozicích a spoléhali se opět na strategii, zkušenosti a štěstí v závodě. Nevýhodné karty měli již před závodem jezdci Toyoty. Na rychlé Porsche ztrácely kolem 3 sekund na kolo a na záda jim dokonce začínaly dýchat oba letos poprvé nasazené švýcarské soukromé vozy Rebellion-AER. Ještě hůře se ovšem prezentoval pompézně hlášený tým NIssan (Japonci byli současně hlavním sponzorem podniku). Jejich tři vozy GT-R LM s motorem vepředu byly stejně tak pomalé jako nepohledné. Posádky Tincknell/Krumm/Buncombe a Pla/Mardenborough/Chilton se jen s posledním vypětím sil kvalifikovaly před nejrychlejšími vozy slabší třídy LMP2, byly ovšem pomalejší než druhý soukromý vůz LMP1, CLM-AER Colina Kollese.

Nejrychlejší prototypem třídy LMP2 byl v kvalifikaci Oreca Nissan týmu KCMG (Minassian/Howson/Bradley), mezi vozy GT se prosadil Aston Martin posádky Stanaway/Rees/Macdowall. Jedinou obětí kvalifikace se stal tovární Chevrolet Corvette zkušeného Jana Magnussena. Dán vletěl za vysoké rychlosti kvůli zaseklému akcelerátoru do svodidel a vůz nebyl do startu k opravení.

O klasický start s francouzskou trikolorou se v sobotu v 15:00h za nejlepších podmínek postaral William Ford (pravnuk zakladatele značky) a jezdci Porsche se hned snažili potvrdit, že se tentokrát nehodlají smířit jen s prvenstvím v kvalifiakci. V závodě jako vždy silné projektyly Audi je ovšem nenechaly ujet. Po první hodině se v Zuffenhausenu ještě mohli radovat z dvojitého vedení, Lottererův Audi ovšem ve druhé hodině ukázal zuby a posunul se na špičku.

Souboj obou německých výrobců poté ovládl závod. Po šesti hodinách, tedy po čtvrtině maratonu, držel červený Porsche 919 č. 17 první místo, sedmička a devítka z Ingolstadtu jej ovšem následovaly v příštích deseti sekundách. Zbývající dva Porsche se nacházely ve stejném kole, zatímco obě Toyoty stále zjevněji ztrácely naději na úspěch z dohledu - o trapném vystoupení vozů Nissan, které nedokázaly za sebou udržet ani vozy LMP2, ani nemluvě.

V noci, na studenějším asfaltu, ovšem roztočila svou show posádka, se kterou málokdo počítal: „bílý" Porsche debutanta Nico Hülkenberga, Nicka Tandyho a Earla Bambera! Od deváté hodiny byl jezdec F1 v čele a i jeho kolegové, které vedení Porsche do LMP1 povolalo z pohárových Carrera GT, zářili na výborně nastaveném voze za tmy nejrychlejšími časy. Vůz č. 19 se usadil na čele, a to tak rozhodně, že jej mohl zastavit již jen defekt - nebo týmová režije ve prospěch „větších jmen" v červeném voze (k té se ale vedení Porsche bohudík nikdy neuchýlilo).

Při ranním rozbřesku pořád ještě vedla Porscheho „trojka", ovšem se dvěma vozy Audi ve stejném kole za zády. Trošku štěstí patří v Le Mans k úspěchu a to se z pohledu Porsche dostavilo, když nebezpečný Audi R18 vítěze minulého ročníku začal ztrácet zadní kapotáž. Ve stejném kole s lídry tedy zůstal již jen Audi Rasta, Albuquerqeho a Bonanomiho - nominelně též „jen" trojka stáje. I tento vůz byl ale později „přibržděn" defektem elektroniky.

Závěrečná fáze velkých 24h du Mans roku 2015 možná nebyla tak strhující jako jiné ročníky, znamenala ale ohromný triumf pro Porsche. Ve třídě LMP1 relativně nezkušení Hülkenberg, Bamber a Tandy se nedopustili žádné chyby a dokázali držet kolo náskoku ne sesterský „hvězdný vůz" Webbera, Hartleye a Berhnarda. V cíli si mohli zodpovědní z Zuffenhausenu dovolit naaranžovat pohledný foto-finiš. Audi tentokrát dokázalo dojet jen jako třetí, zatímco Toyota v žádné fázi podniku nedokázala zasáhnou do boje o prvenství. A Nissan? Sportovní oddělení týmu bude ředitelství automobilky asi jen těžko vysvětlovat, proč nastoupilo v Le Mans tak zle připraveno.

Také třída LMP2 předvedla hezký sport. Zaslouženě se prosadil tým KCMG z Hong Kongu s jezdci Lapierrem, Bradleyem a Howsonem. Skupinu GT vyhrál Chevrolet Corvette Gavina, Milnera a Taylora.

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
16.6.2015 19:31 - JHvP
JHvP
Já nevím, u toho Da Lamy mi to tentokrát nepřišlo jako chyba, spíš bych to viděl na poruchu....
Le Mans 2010: blamáž vozů Peugeot pomohla Audi k dokonalému úspěchuZ bitvy mezi Audi a Peugeotem sešlo. Francouzská automobilka neměla v cíli ani jednu posádku a spolehlivost vozů Audi přinesla velký triumf, když na pódiu obsadila všechna tři místa.
20:02, 15.04.
20:27, 24.07.
22:55, 14.05.
20:28, 15.04.
20:28, 23.10.
13:43, 18.07.
16:42, 14.06.
19:51, 14.06.
12:26, 12.06.
20:04, 14.06.
20:03, 14.06.
20:01, 14.06.
19:58, 14.06.
08:17, 14.06.
08:14, 14.06.
08:12, 14.06.
08:10, 14.06.
08:07, 14.06.
08:04, 14.06.
08:02, 14.06.
21:17, 12.06.
21:13, 12.06.
03:14, 12.06.
20:04, 11.06.
03:36, 11.06.
03:30, 11.06.
03:08, 11.06.
03:00, 11.06.
00:00, 11.06.
17:41, 06.06.
1. závod Barcelona Testování - Le Castallet, čeští jezdciTesty LMP1 v Anglii