jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Úspěšné a neúspěšné domácí značky v ČSSR
Úspěšné a neúspěšné domácí značky v ČSSR

V minulém článku jsem částečně přiblížil začátky nejslabší třídy 50cc. Na této třídě bylo zajímavé, že přes celkem vysokou poruchovost byla tato kubatura vzhledem k obsahu válce výkonem nejsilnější. Kreidler uváděl v základním provedení kolem 15 hp. Když to znásobíme, tak na tu dobu by musel mít jednoválec 125 už 45 hp, to měla sotva dvouválcová Morbidelli. Nakonec měl špičkový Kreidler 22 hp, aspoň se o tom mluvilo, ale to byl tovární motocykl, který se sotva dostal do rukou soukromému jezdci.

Ale vraťme se ještě k začátkům u nás doma. Po různém laborování s tím, co bylo k dispozici, se začaly objevovat různé prototypy, které už neměly s Pionýrem nic společné. Jednak se do závodů zapojil tovární Tatran a pak AHRA, pak se objevily v MR také jiné stroje, ale většinou to byly prototypy soukromníků. Některé značky byly více čí méně úspěšné. Asi nejúspěšnější byl Otto Rind, který jezdil špičku MR na motocyklu své vlastní konstrukce ROTO. Kromě pístu byl celý motor jeho konstručním nápadem a v té době dovedl konkurovat Kreidlerům. Kliková a převodová skříň byla ze dvou dílů, což umožňovalo rychlou opravu, aniž se musela demontovat převodová skříň. Další výhodou byla šestilamelová suchá spojka a šestistupňová převodovka. Na tu dobu byl motor vybaven moderním bezkontakním zapalováním.

Dalším z unikátů byly v MR dva stroje AMA. Dva autentické motory, které vycházely z Jawa 90. Zůstal jen původní blok motoru a ostatní komponenty se vyráběly dodatečně. Od šestistupňové převodovky, ojnice, válců, spojky až po spalovací prostor. Málokdo uvěří, kolik stovek hodin práce musí člověk věnovat tomu, něž motocykl vyjede na silnici. Snad velkou nevýhodou těchto strojů byla velká poruchovost. Ale oba jezdci, jak Josef Úlehla, tak Milan Štěrbák byli přesto úspěšní v MR.

Dalším z pravidelných účastníků MR byl František Dvořák na stroji FAD. Za zmínku snad stojí to, že František byl soběstačný konstruktér a vyráběl i své písty. Písty byly asi největším problémem. Vozily se z NDR nebo se různě sháněly odlitky doma, ale František Dvořák řešil tento problém po svém.

ZUPA, Zubatý Pavel. Asi nejkrásnější padesátka na roštu MR. Krásné elektronové odlitky, prostě velmi hezký motocykl. Vzhledem se snad mohla přiblížit Juventa Bedřicha Fendricha, několikanásobného mistra ČSSR.

Určitě těch strojů bylo na tu dobu víc, pamětníci pomalu mizí, tak jako jejich prototypy. Kam zmizely? Ještě bych chtěl připomenout, že ve vývoji byly i dvouválcové padesátky, ale k realizaci nikdy nepřišlo. Japonci měli v dílně různá monstra, ale psát o všech světových vývojových detailech nechám odborníkům.

Na ilustračním obrázku je Otto Rind. Jak jsem psal, byl velmi schopný konstruktér, který bojoval o celkové druhé místo v MR. Jeho těžký pád ve Velkém Meziříčí ukončil jeho kariéru. Pak se věnoval svému poslednímu koníčku, leteckým modelům. Nakonec po depresích ukončil svůj život ve věku 52 let. Na tu fotku si dobře vzpomínám. Říkal mně - podívej se, jak jsem šel na hubu. Z poslední havárie asi dokument není, ale je to dobře.

Zdroj: Christian Salvesen
Foto: archiv

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
31.1.2009 23:42 - kevin
Vyber si svuj avatar...
Raději se bojů vzdej a ženu svou na rukou povznášej. :-)
PF 2019Přejeme všem čtenářům Motorelaxu krásné Vánoce a mnoho nádherných zážitků s motosportem v příštím roce.
21:36, 16.02.
12:57, 16.02.
20:10, 14.02.
20:39, 11.02.
21:08, 09.02.
21:45, 08.02.
20:51, 07.02.
13:22, 06.02.
19:46, 04.02.
19:41, 02.02.
22:38, 31.01.
23:06, 30.01.
20:40, 27.01.
20:57, 26.01.
22:11, 25.01.
21:26, 24.01.
22:08, 22.01.
21:37, 22.01.
20:41, 20.01.
21:55, 19.01.
21:21, 15.01.
15:18, 13.01.
23:11, 09.01.
22:33, 09.01.
21:21, 22.12.
18:23, 20.12.
20:52, 17.12.
21:57, 16.12.
16:28, 15.12.
22:55, 12.12.
Pedrosův pád na GP České Republiky GP ŠpanělskaGP Španělska - kvalifikace
GP Španělska - tréning GP KataruGP Kataru - kvalifikace
GP Kataru - tréning Testy KatarRepsol Honda RC212V