jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Rozhovor s mechanikem č.1 týmu Sauber Junior by Charouz F2, Karlem Bobisudem: „Auto musím znát do posledního šroubku“
Rozhovor s mechanikem č.1 týmu Sauber Junior by Charouz F2, Karlem Bobisudem: „Auto musím znát do posledního šroubku“

Text a foto: Roman Klemm

Život mechanika ve Formuli 1 nebo ve Formuli 2 – to je přeci cestování po celém světě, při kterém člověk pozná spoustu zajímavých zemí a míst, desítky osobností a mimo to smí připravovat senzační závodní rakety pro sportovní superhvězdy, se kterými se osobně zná.

Kdo si myslí, že tato profese nabízí především ony právě zmíněné superlativy, ten by si měl raději hledat jinou práci. Obor závodního mechanika je především tvrdá makačka s krátkými přestávkami k vyspání. Chlapci v boxech světa Grand Prix musí mít ohromné srdce a hlavně pociťovat nekonečnou lásku ke strojům, o které doslova den a noc pečují, aby denní stress tohoto tvrdého profesionelního sportu vydrželi.

Roman Klemm si o tom, co to obnáší, být „mechanikem v šampionátu FIA Formule 2” popovídal s jediným českým technikem stáje Sauber Junior Team by Charouz, čtyřiačtyřicetiletým Karlem Bobisudem z Chomutova.

RK: Jsi u stáje zaměstnán jen po dobu trvání sezony, tedy od dubna do listopadu?

KB:
Ne, na přípravě aut pracujeme i v zimě. Celý tým bydlí v blízkosti dílen v Žebráku. I já tam mám byteček. Domů za rodinou jezdím i mimo sezonu jen na víkendy.

RK: K jednotlivým závodům tedy vozy přivezete již v optimálním stavu?

KB:
Auta jsou v podstatě připravená. Až na drobnosti. Mezi závody je doma rozebereme a kontrolujeme každou součástku. Zvláště kritické díly, jako poloosy nebo ozubená kolečka převodovky, máme v detailní evidenci, která uvádí, kolik kilometrů již mají za sebou. Podle toho je pak nahradíme novými.

RK: V jaký čas před závodem dorazíte na daný okruh?

KB:
Cílem je být ve středu na trati, proto kamion vyjíždí většinou už v úterý. Prvním úkolem po příjezdu je kamion perfektně umýt, vždyť pak příští dny představuje náš hlavní stan a reprezentační zázemí. Pak nás pořadatelé uvedou na naše místo v paddocku a my postavíme kolem kamionu stan. Vzniklá dílna je pak pokud možno věrnou kopií našeho pracoviště v Žebráku. Jezdci přijíždějí ve čtvrtek a po jejich diskuzi s inženýry se vrhneme na detaily nastavení vozu pro danou trať.

RK: Jaké větší náhradní díly s sebou vozíte?

KB:
Ohledně šasi máme jedno náhradní, je to starší kousek po opravě. Náhradní motory nemusíme vozit, ty s sebou na závody bere firma Mecachrome. Podobně je to i s jinými díly, které do paddocku přiveze dodavatel Dallara.

RK: Tak tedy na trať…

KB:
Počkat, počkat… Do pitlane s sebou musíme na „vláčku“ dovézt vše potřebné. Naložíme na něj proto náhradní slicky a gumy do deště, nářadí, zvedáky, flašky se vzduchem a tak. Každý večer a každé ráno v paddocku trénujeme pit-stopy. Někdy už v sedm ráno.

RK: Ale teď vzhůru do volného tréninku…

KB:
Při volném tréninku vyjede vůz na trať a po několika kolech pak jezdec po poradě s inženýrem řekne, co chce změnit. Detaily, jako nastavení křídel nebo stabilizátorů, můžeme provést hned v boxové uličce a pilot si může výsledek přestavby hned v příštích minutách přezkoušet na dráze. Někdy v pit lane něco pozměníme i na geometrii závěsů.

Po návratu do paddocku stáhneme z vozu všechny data, a když je třeba, změníme set up od základu. I když jsou letos převody pro každý závod předepsány, rozebereme záď vozu a stav všech součástek převodové skříně překontrolujeme. Rutinně také kontrolujeme stav spojky a systému řazení.

RK: Co je konkrétně tvým úkolem?

KB:
Jsem mechanikem číslo 1 na voze č.12, tedy na voze Juana Manuela Correy. Znamená to, že to auto musím znát do posledního šroubku. A opravdu ho znám, vždyť jsem tento kit, který nám Dallara minulý rok poslal, dával osobně dohromady. Při pit-stopech jsem „levý back“ – mám na starosti levé zadní kolo.

RK: Co lze všechno stihnout v těch několika minutách před závodem na gridu?

KB:
Okamžitě nasazujeme na chladiče větráky, aby se neuvařil motor. Měříme teplotu brzd a tlak pneumatik. Přitáhneme kola, eventuelně ještě provedeme dle přání jezdce nějaké malé změny nastavení.

RK: A pak se jede závod. Stojíte při tom v boxové uličce, co ze závodu tedy máte?

KB:
Záleží na tom, jestli je poblíž obrazovka televize. Posloucháme ale komunikaci jezdce s manažerem – musíme přeci vědět, co se na trati děje, nebo jestli k nám brzy nezavítá.

RK: A po závodě? Máte nějakou „souhrnnou schůzi..?“

KB:
Ne. Briefing je před závodem. Jestli jsme dopadli dobře nebo ne, to pak víme všichni nejlíp sami. V neděli po sprintu se snažíme všechno co nejrychleji zabalit a opustit co nejdříve okruh, abychom se nedostali do zácpy po Grand Prix F1. Hned po průjezdu našich jezdců cílem tedy začíná náš závod o to, kdo nejdříve bude na dálnici… Již tady v Budapešti víme, že na nás v Žebráku čeká dost práce: oba vozy zcela rozebereme a holá šasi vezeme k Dallarovi do Varana na vyspravení. Někdy mezi závody ani nejedeme domů: například ze Spa pojedeme přímo do Monzy.

RK: Je to nevýhoda, mít „hlavní stan“ v Čechách, daleko od britského sportovního průmyslu a daleko od výrobce Dallary?

KB:
Možná, že to tak bylo dříve, dnes už ne. Globální logistika pracuje perfektně, a když potřebujeme nějakou součástku, tak ji tu za dva dny máme.

RK: Souhrnem: hodně námahy za občasný pocit štěstí. Co byl tvůj nejšťastnější den v motorsportu?

KB:
Řekl bych, že to byl den, kdy jsme roku 2017 získali titul mistra Světové série Formule Renault V8.

 

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
23:08, 10.10.
13:55, 29.09.
22:35, 27.09.
20:26, 19.09.
10:16, 09.09.
20:31, 02.09.
14:28, 02.09.
22:01, 23.08.
19:22, 12.08.
13:32, 05.08.
12:51, 05.08.
13:59, 14.07.
21:07, 12.07.
12:07, 02.07.
14:06, 23.06.
11:38, 23.06.
18:20, 21.06.
11:16, 21.05.
21:34, 12.05.
18:12, 11.05.
22:01, 10.05.
20:37, 31.03.
13:30, 30.03.
19:47, 29.03.
18:50, 07.03.
12:34, 01.03.
19:48, 22.02.
17:51, 19.12.
22:10, 01.12.
21:57, 26.11.
Josef Král - soustředění ve Špindlu 2011 Istanbul, Turecko - neděle - 2.závodIstanbul, Turecko - sobota - 1.závod
Istanbul, Turecko - pátek - tréning Istanbul, Turecko - pátek - kvalifikaceIstanbul, Turecko - čtvrtek - přípravy
Testy Paul Ricard Testy Paul RicardTesty Barcelona