jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
PRAVIDLA F1: Změny pro sezónu 2008 (Část II.)
 
Novinky - Jiří Izer - 8.3.2008

 

První část tohoto přehledu se soustředila na dodatky aplikované v technických pravidlech Formule 1. V tomto pokračování bude pozornost zaměřena na úpravy ve sportovních regulích s příslušným zhodnocením každé z těchto položek týmem Renault.


Sportovní pravidla, Článek 22.1

a) Za testování se považuje jakýkoli čas strávený jízdou na trati, kterou podnikne účastník soutěže, jenž vstoupil do šampionátu s výjimkou:
i) reklamních nebo předváděcích akcí uskutečněných s použitím pneumatik, jenž byly poskytnuty výslovně za tímto účelem ustanoveným dodavatelem
ii) tréninku mladého jezdce, jakéhokoli takového jezdce, jenž v předcházejících 24 měsících v podniku Mistrovství světa F1 nezávodil anebo během stejných 24 měsíců netestoval vůz Formule 1 více než čtyři dny.

Důsledek: To, že se hodnocení mladých jezdců do ročního limitu testovacích kilometrů nezapočítává, odstraňuje jednu z bariér pro nové jezdce, kteří do tohoto sportu přicházejí. Obtížnost věnovat mladým jezdcům čas v kokpitu F1 bylo neúmyslným následkem loňských všeobecných omezení testování. Renault již této výjimky dobře využil, odměnil tak Alvara Parenteho za vítězství ve Světové sérii Renault 2007. Během těchto testovacích dní jsou týmy omezeny celkově 350 kilometry.


Sportovní pravidla, Článek 28.1

V kteroukoli dobu během podniku nesmí mít žádný účastník soutěže k dispozici více než dva vozy k použití. Jakýkoli částečně složený monokok bude v tomto kontextu pokládán za vůz, jestliže bude vybaven motorem, jakýmkoli předním zavěšením, šasi, chladičem, olejovou nádrží nebo výměníky tepla.

Důsledek: Toto pravidlo představuje zmizení náhradních vozů z garáží týmů. Toto je logický posun směrem k větší efektivitě nákladů v éře téměř bezvadné spolehlivosti napříč boxovou uličkou. Týmy budou vozit na závody pravděpodobně o jedno šasi méně než v předcházejících letech (v roce 2008 ve většině případů celkově tři, v porovnání s dřívějšími čtyřmi).


Sportovní pravidla, Článek 28.6

a) Žádný jezdec nesmí použít ve čtyřech po sobě jdoucích podnicích, kterých se jeho tým zúčastní, více než jednu převodovku. Pokud jezdec použije náhradní převodovku, bude během tohoto podniku na startovním roštu odsunut o pět míst dozadu pokaždé, když bude použita další převodovka. Jestliže jezdec závod nedokončí (viz níže), převodovka namontovaná ve voze na konci podniku v něm musí vydržet po další tři následující podniky. Jakýkoli jezdec, jenž nedokončí závod během prvního, druhého nebo třetího ze čtyř podniků z důvodů, které jsou mimo kontrolu týmu nebo jezdce, může v následujícím podniku startovat s jinou převodovkou bez toho, aniž by to mělo za následek penalizaci.
d) Pečeti mohou být odstraněny během druhého, třetího a čtvrtého podniku jednou, pod dohledem a v jakoukoli dobu před začátkem kvalifikace, výhradně za účelem změny převodových poměrů a mezikroužků (vyjma rozvodek nebo redukčních převodů). Převodové poměry a mezikroužky (vyjma rozvodek a redukčních převodů) mohou být pod dohledem v jakoukoli dobu během podniku rovněž vyměněny za jiné, identické specifikace za předpokladu, že technický delegát FIA je přesvědčen, že je na dotyčných součástech evidentní fyzická závada a že takové výměny nevycházejí ze systematické podstaty.

Důsledek: Po úspěšném, od roku 2004 postupném zavádění motorů s dlouhou životností, se teď „princip dlouhé životnosti“ rozšířil, aby zahrnoval převodovky. Každá převodovka musí vydržet celkem čtyři podniky (podnik obsahující sobotu a neděli závodního víkendu), což je po neomezené situaci v roce 2007 značným pokrokem. Renault usilovně pracoval, aby zajistil nezbytnou úroveň spolehlivosti, aniž by dělal kompromisy v rychlosti svého mechanismu pro rychlé řazení. Nadále mohou být převodové poměry jednou za víkend pozměněny, aby vyhovovaly požadavkům okruhu.


Sportovní pravidla, Článek 29.1

b) Palivo nesmí být doplněno nebo odebráno jakémukoli vozu, které má oprávnění vstoupit do třetí části kvalifikace mezi začátkem třetí části kvalifikace a začátkem závodu…

Důsledek: Protože již není doplňování paliva mezi koncem kvalifikace a závodem nadále povoleno, formát se úzce podobá tomu, který byl představen v roce 2003, jenž zahrnoval jednokolovou kvalifikaci s auty, která si vezla své množství paliva do první etapy závodu. Tato změna bude přirozeně vést týmy k tomu, aby jezdily na začátku závodu kratší stinty, v čemž byl v roce 2003 Renault průkopníkem. Zatímco byly v roce 2007 strategie startu ze zadních pozic standardem, v roce 2008 budou pravděpodobnější strategie startu z předních míst.


Sportovní pravidla, Článek 33.1

Kvalifikace se koná den před závodem od 14:00 do 15:00. Jednotlivé části budou probíhat v tomto pořadí:
a) Od 14:00 do 14:20 (první část kvalifikace) budou na trati povoleny všechny vozy a na konci této doby bude mít sedm nejpomalejších vozů zákaz se zúčastnit jakékoli další části kvalifikace. Časy na kolo dosažené zbývajícími sedmnácti vozy budou poté smazány.
b) Od 14:27 do 14:42 (druhá část kvalifikace) bude na trati povoleno zbývajících sedmnáct vozů a na konci této doby bude mít sedm nejpomalejších vozů zákaz se zúčastnit jakékoli další části kvalifikace. Časy na kolo dosažené zbývajícími deseti vozy budou poté smazány.
c) Od 14:50 do 15:00 (třetí část kvalifikace) bude na trati povoleno zbývajících deset vozů. Výše uvedený postup je založen na soupisce šampionátu sestávající ze 24 vozů. Jestliže bude zapsáno 22 vozů, bude po první a druhé části kvalifikace vyloučeno pouze šest vozů.

Důsledek: Přesun u vyřazovací kvalifikace k formátu 20-15-10, když se spojí s Článkem 29.1, eliminuje na začátku třetího a závěrečného kola plýtvající kroužení při pálení benzínu. Tento nový formát tím, že se bude v každém kole neustále snižovat čas, aby bylo dosaženo konkurenceschopného času, bude sloužit k dalšímu zvýšení napětí vzrušujícího vyřazovacího formátu. Zrušení doplňování paliva po kvalifikaci bude také pravděpodobně znamenat konec fronty aut čekajících na konci boxové uličky, až se rozsvítí zelené světlo, jelikož již nadále nebude tlak na to, aby byl odkroužen co největší možný počet kol kvůli nárokům na palivo, jak tomu bylo v případě roku 2007.


Ke všem těmto načrtnutým změnám je v současné době projednáváno množství dalších v obou skupinách pravidel. Z větší části slouží k nápravě situací nejistoty, které v roce 2007 vyvstaly. Například specifikace, které pneumatiky mohou být použity, když závod začíná za Safety Carem (jako v Japonsku 2007), opětovné nastavení následné vzdálenosti, když se jede za Safety Carem (po Japonsku 2007) nebo jednoznačná definice toho, jak se měří teplota paliva a okolního vzduchu (po Brazílii 2007).

Zdroj: www.f1-live.com

 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
Nenalezen žádný komentář.
PF 2020Milí přátelé, naši věrní čtenáři! Bylo nám s vámi dobře, ale všechno jednou končí. I Motorelax.
18:30, 23.12.
22:05, 03.12.
21:19, 01.12.
20:43, 01.12.
22:35, 30.11.
16:39, 30.11.
08:32, 30.11.
17:33, 29.11.
17:29, 29.11.
21:42, 28.11.
20:56, 28.11.
20:21, 17.11.
20:47, 16.11.
18:35, 16.11.
21:48, 15.11.
16:57, 15.11.
21:35, 13.11.
21:04, 04.11.
21:52, 03.11.
09:28, 03.11.
19:30, 02.11.
09:20, 02.11.
20:32, 01.11.
21:53, 27.10.
10:38, 27.10.
18:30, 26.10.
23:05, 25.10.
22:57, 25.10.
18:56, 25.10.
22:12, 13.10.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek