jméno: heslo: | Registrovat
  formule1.phorum.cz www.motormix.cz www.terlickyokruh.nolimit.cz www.maxpowerleague.cz www.gptours.cz
 
 
Pneumatikářské firmy v F1 (1. část)
 
Historie - Martin Lučný - 8.12.2008

 
Pneumatikářské firmy v F1 (1. část)

Od úzkých pneumatik se vzorkem v padesátých letech přes gigantické válce gumy v letech sedmdesátých až do dneška, kdy F1 vládly pneumatiky drážkované, dodávalo jednu z nejdůležitějších součástí vozu devět firem zabývajících se výrobou (ne)jen závodních pneumatik. Pokusím se vám jejich začátky a největší úspěchy představit.

AVON

Tato britská firma obula první vůz Formule 1 v roce 1954. Bylo to na GP Velké Británie, na voze soukromého jezdce Ferrari Rega Parnella. V závodě odpadl v 25. kole pro poruchu převodovky.

Jelikož na nikoho tento výsledek nezapůsobil, trvalo další dva roky, než se značka AVON objevila v F1 znovu.  Na GP Itálie je použil Les Leston s vozem Connaught, ale ani jemu nepřinesly štěstí, v 9. kole odstoupil kvůli vadnému zavěšení.

V roce 1957 avony použil v jednom závodě i Jack Brabham na voze Cooper. V Monaku se umístil na šestém místě, což byl na dlouho nejlepší výsledek pro tyto pneumatiky.

Rok 1959 byl prvním, ve kterém odjely vozy s avony více než jeden závod. Celkem to byly čtyři závody, kde tyto gumy používaly vozy Aston Martin. Dvě šestá místa, z Aintree a z Monsanta byla jedinými úspěchy. Nicméně vozy Aston Martin rozhodně nepatřily ke špičce, a tak je třeba brát tyto výsledky jako úspěch.

Avon se z F1 však stáhl, a když se v roce 1981 vrátil, v konkurenci Goodyearu, Michelinu a Pirelli neobstál. Jeho služeb využívaly jen slabé týmy, snad s výjimkou Tyrrellu, i když i tento tým už klesal ke dnu. 

První bod těmto pneumatikám  přivezl vůz ATS a jezdec Borgudd Slim, když dojel v GP Velké Británie šestý. Největší úspěch těmto pneumatikám však zajistil Tyrrell, zásluhou Eddieho Cheevera. Ten dojel v GP Německa na pátém místě. Poslední bod pro AVON vyjel Eliseo Salazar na Ensignu v GP Holandska.  To byl poslední úspěch těchto pneumatik a po sezoně 1981 z F1 zmizela.

Celkem vozy s avony získaly pro tyto pneumatiky jen 4 body. Za šestá místa se v padesátých letech body neudělovaly.

Pneumatiky AVON používali:  Tyrrell (10 GP), Aston Martin(8 GP),  Theodore(7 GP),  March (7 GP), Ensign (6 GP),  ATS (6 GP),  Fittipaldi (1 GP),  Cooper (1 GP), Connaught (1 GP).  Čísla v závorkách znamenají počet odjetých závodů, a jsou počítány oba dva vozy.

Bridgestone

Japonci své pneumatiky poprvé předvedli při GP Japonska v roce 1976. Premiéra dopadla pro pneumatiky neslavně, neboť  Kazuoshi Hoshino s vozem Tyrrell, musel právě kvůli pneumatikám odstoupit.

O rok později a opět při GP Japonska se bridgestony vrátily. Ovšem na vozech Kojima, které se vůbec poprvé kvalifikovaly do závodu. Jeden vůz havaroval a druhý dojel na jedenáctém místě. To bylo na dlouhých dvacet let vše.

Až v roce 1997 se tyto japonské pneumatiky vrátily. Hned v prvním závodě se dočkaly prvních bodů, když Olivier Panis s vozem  Prost dokázal dojet na pátém místě. Tentýž jezdec dokázal v GP Brazílie dojet na třetím místě. O další stupně vítězů se postaral Rubens Barichello, který dojel v Monaku na místě druhém, a  Panis v tom samém závodě obsadil čtvrtou příčku. Panis v GP Španělska vybojoval další druhé místo, další bodík přidal i Shinji Nakano, stájový kolega Panise, když dojel šestý v Kanadě. V GP Velké Británie dojel šestý Damon Hill na Arrowsu, v dalším závodě body připsal Jarno Trulli na Prostu, který nahradil zraněného Panise, když dojel čtvrtý. Damon Hill měl na dosah ruky i vítězství, ale poté co mu začal stávkovat jeho vůz, jej v posledním kole předjel Villeneuve. I tak dojel na druhém místě a úspěch Bridgestonu potvrdil šestým místem Nakano.  Poslední body této první kompletní sezony Bridgestonu připsali Pedro Diniz a Olivier Panis, když dojeli na pátém respektive šestém místě. V roce 1998 musely být pneumatiky opatřeny drážkami a nejlépe se na to připravilï pracovníci Bridgestonu.

Úspěch Bridgestonu v roce 1997 způsobil na McLaren a Benetton a v další sezoně se McLaren s Bridgestonem stal postrachem všem týmům.  

V roce 1998 se díky McLarenu mohli pracovníci Bridgestonu radovat nejen z prvního vítězství (celkem v této sezoně 9x), ale také z obou titulů.

Jelikož se největší konkurent Goodyear po sezoně 1998 s F1 rozloučil, Bridgestone po dvou letech v F1 začal dodávat pneumatiky všem týmům. Až v roce 2001 se dočkal nové konkurence v podobě značky Michelin. Ten však zatím dodával pneumatiky jen slabším týmům. Špička pořád zůstala u Bridgestonu.

V roce 2002 se to však změnilo a Bridgestone dodával pneumatiky jen čtyřem týmům. Ovšem o úspěchy neměl nouzi, neboť nejsilnější tým zůstal věrný právě Bridgestonu. Bylo jím Ferrari, jež marně hledalo konkurenci a od roku 2000 až do roku 2004 suverénně kralovalo celému šampionátu. 

V sezoně 2005, kdy bylo zakázáno měnit pneumatiky, měl Bridgestone problémy a doplatily na to všechny týmy, jež je používaly. Nebýt frašky na GP USA, kde týmy používající pneumatiky Michelin nestartovaly, Bridgestone by z této sezony odešel bez vítězství. Titul vybojoval Renault po urputném boji s McLarenem a byl to první triumf značky Michelin od roku 1979. V dalším roce se pneumatiky opět mohly měnit, a tak se Bridgestone těšil na vyrovnanější souboje s Michelinem.
I když to byla vyrovnanější bitva než loni, Michelin měl opět navrch a pomohl Renaultu a Fernandu Alonsovi k obhajobě titulu. Na konci sezony bylo oznámeno že F1 přejde na jednotné pneumatiky, a v tendru byl vybrán Bridgestone. Ten tedy zásobuje všechny týmy a nyní jej čeká další výzva, přechod na slicky, které se používaly naposledy v roce 1997.

Zatím vozy na pneumatikách Bridgestone vyhrály 139 GP, stály 132krát na pole-position, zajely 134 nejrychlejších kol a získaly 3705 bodů.

Pneumatiky Bridgestone používali nebo používají: Ferrari (344 GP), Jordan (239 GP), Minardi (236 GP), McLaren (201 GP),  Sauber (199 GP), Arrows (187 GP), Williams (172 GP), BAR (163 GP), Prost (130 GP), Toyota (106 GP),  Benetton (98 GP), Stewart (97 GP), Super Aguri (78 GP), Honda, BMW Sauber, Renault, Red Bull, Toro Rosso (všichni 70 GP), Midland a Force India (36 GP), Jaguar a Spyker (34 GP), Kojima (2 GP), Tyrrell (1 GP).

Continental

Tato německá firma byla od počátku svého působení v F1 spjata výhradně s týmem Mercedes. Od roku 1954, kdy Mercedes do F1 vstoupil závodem ve Francii, až do konce jeho působení Continental nikomu jinému pneumatiky nedodával. Výjimkou byl jen Cooper, ale to bylo jen na jeden závod v roce 1958, kdy už Mercedes v F1 nepokračoval.

Hned ve své premiéře ve Francii dokázal s kapotovaným Mercedesem W196s s přehledem triumfovat Juan Manuel Fangio, čímž přivezl také první vítězství pro tyto pneumatiky. Druhý dojel do cíle jeho stájový kolega Karl Kling. Mercedesy této sezoně naprosto dominovaly. Fangio ještě dokázal třikrát zvítězit, jednou dojet na třetím místě a jednou na čtvrtém místě. Zajistil si tak mistrovský titul, a pro Continental to byla skvělá vizitka. Nutno však dodat, že první dva závody odjel Fangio s vozy Maserati na pirellkách.

V příštím roce Mercedes dominoval znovu a Fangio vyhrál ze sedmi podniků čtyři! Jednou skončil druhý a v Monaku pátý. Znovu získal mistrovský titul a čekalo se, jak tato trojice (Fangio, Mercedes, Continental), zvládne příští rok.

Bohužel, po tragické havárii v Le Mans, kdy francouzský jezdec Pierre Levegh havaroval se svým Mercedesem a kromě sebe zabil dalších 82 diváků, se Mercedes z F1 stáhl. Continental z F1 odešel spolu s Mercedesem.

V roce 1958 ještě obul do svých pneumatik vůz Cooper soukromé stáje Roba Walkera. Stirling Moss, poprvé s vozem s motorem vzadu, porazil ostatní vozy s motorem vpředu jen díky tomu, že neměnil pneumatiky, které vydržely prakticky celý závod. Ke konci se jej však mocně stahoval Musso a Moss po projetí cílem, přiznal, že kdyby se jelo ještě jedno kolo, neměl by šanci, neboť z pneumatik už lezly dráty.  I tak to však continentalky ustály, a připsaly si poslední vítězství v F1. I přes tento úspěch však Continental z F1 definitivně odešel.

Za své působení v F1 vozy s pneumatikami Continental vybojovaly deset vítězství, 8 pole-position, devět nejrychlejších kol a získaly 155 bodů.

Pneumatiky Continental používaly týmy: Mercedes (41 GP), Cooper (1 GP).

Dunlop

Dunlop začal působit hned od počátků F1. Hned v první sezoně zásoboval šest týmů. Ovšem kromě třech třetích míst, které dosáhly vozy Talbot (2x) a Ferrari se týmům s těmito pneumatikami moc nedařilo.

V příští sezoně to bylo ještě horší, i když přibyl tým BRM. Reg Parnell na tomto voze vyjel nejlepší výsledek této sezony, jímž bylo páté místo. Ani soukromé vozy Ferrari stejně jako loni nepomohly k výraznějšímu úspěchu.

Další neúspěchy v letech 1952, 1953, 1954 způsobily, že v roce 1955 na Dunlopech jezdily už jen soukromé týmy Maserati, Cooper a Connaught. Nejlépe se v tomto roce umístnil Lance Macklin na stroji Maserati. Osmé místo se však za úspěch považovat nedá.

Ani v dalším roce se vozům na dunlopech nedařilo. Co stojí za zmínku, je jen třetí místo v kvalifikaci na GP Velké Británie, jež se podařilo zajet Miku Hawthornovi na BRM. Pro poruchu však závod nedokončil.

Ani rok 1957 nepřinesl změnu. Ta přišla až o rok později, kdy na dunlopy přešly týmy Vanwall, Cooper a Lotus. Hned v prvním závodě tohoto roku se podařilo jezdci tohoto týmu Tony Brooksovi zajet pole-position. Závod ovšem nedojel pro poruchu. Avšak v dalším závodě se dunlopy konečně dočkaly vítězství. Zajistil ho Maurice Trintingant na voze Cooper.  Hned v dalším závodě triumfoval Moss na Vanwallu a na druhém a třetím místě dojely vozy BRM, také s dunlopy.

Vanwally v této sezoně patřily k nejrychlejším a vyhrály ještě pětkrát. Vanwall vyhrál jako první tým Pohár konstruktérů a pro Dunlop to byla skvělá reklama.
Nebylo překvapením, když se stáj Ferrari rozhodla přejít na toto obutí v další sezoně.  Díky tomuto rozhodnutí bylo jisté, že dunlopy budou na špici.  A také tomu tak bylo. Celkem tyto pneumatiky pomohly k osmi vítězstvím a titulu Jacka Brabhama na Cooperu.

V roce 1960 vozy s dunlopy vyhrály devět závodů a Jack Brabham slavil druhý titul mistra světa, když vyhrál pětkrát.

Dunlop se během dvou let dostal do role dodavatele pneumatik špičkových týmů a dalších pět let neměly tyto pneumatiky žádnou konkurenci.  V roce 1964 se však poprvé objevily pneumatiky Goodyear, sice šlo jen o jeden závod, ale v roce 1965 se tyto pneumatiky objevily na brabhamech a hondách, a tyto vozy se blížily vozům na dunlopech. I tak si však Dunlop udržel postavení a dodával své pneumatiky většině týmů.

Katastrofou pro tuto firmu však byl příchod Firestonu v roce 1966. Na tyto americké pneumatiky přešlo jak Ferrari, tak i Lotus a nová stáj McLaren, si zajistila také tyto pneumatiky. Dunlopu zůstaly věrné jen BRM a Cooper.
Ze začátku to nevypadalo tak zle, když první závod sezony 1966 vyhrál Jackie Stewart na BRM, ale tento úspěch se pak podařil zopakovat jen Johnu Surteesovi v Mexiku na Cooperu.

V roce 1967 se už Dunlop z F1 stáhl a dodával pneumatiky jen soukromníkům. Ti odjeli s dunlopy jen pět závodů a naprosto bez úspěchu.

V roce 1968 se Dunlop znovu vrátil, když dodával pneumatiky továrnímu týmu Matra. Jackie Stewart bojoval s tímto vozem o titul, ale nakonec podlehl Grahamu Hillovi. Tři vítězství v sezoně však vypadala slibně.

Stewart se titulu dočkal v roce 1969, kdy šestkrát vyhrál, a Dunlop se tak mohl naposledy radovat z velkého triumfu. Po odchodu Stewarta z Matry odešel od tohoto týmu i Dunlop a přešel se Stewartem ke stáji March.

Rok 1970 byl posledním, kdy tyto pneumatiky zaznamenaly vítězství.  Stewartovi se podařilo čtyřikrát vyhrát kvalifikaci a jednou závod. Poslední vítězství pneumatik Dunlop však zařídil Pedro Rodriguez ve Spa.

V letech 1976 a 1977 se ještě dunlopy vrátily, ovšem na vozech, jež nemohly konkurovat elitě. V roce 1976 na voze Kojima ( 11. místo) a v roce na voze Tyrrell 007 (9. místo). Tím účinkování těchto pneumatik v F1 definitivně skončilo.

Vozy s pneumatikami Dunlop vybojovaly 83 vítězství, 76 pole-position, 79 nejrychlejších kol, a získaly 1507 bodů. 

Pneumatiky Dunlop používali: Cooper (404 GP), Lotus (328 GP), BRM (273 GP), Ferrari (182 GP), Brabham (122 GP), Talbot Lago (81 GP), Porsche (67 GP), Maserati (59), Matra (54 GP), HWM (43 GP), Connaught (38 GP), Lola (31 GP), Vanwall (28 GP), March (21 GP), BRP (18 GP), ERA (13 GP), De Tomaso (12 GP), A-T-S (10 GP), Veritas (8 GP), Scirocco (7 GP), Alta (6 GP), JBW (5 GP), Frazer Nash, Tyrrell, Emeryson, LDS (všichni 4 GP), Scarab, AFM, Honda, Gilby (všichni 3 GP), Alfa Special, Aston, Aston Martin, BMW, Ferguson (všichni 2 GP), ENB, McLaren, Stebro, Kojima, Tec  Mec, EMW, Shannon (všichni 1GP).

Zdroj: www.totalf1.com
Foto: www.a1gp.com

 
 

Přidejte na : Facebook delicious Delicious
 
Nenalezen žádný článek
11.12.2008 15:42 - Moas
Moas
kevin: no nějak ty ojeté pneumatiky recyklovat musí... ;-)
Bottas zahájil sezonu 2019 skvěleFinský závodník zahájil sezonu 2019 ve vysokém stylu, dominantním způsobem zvítězil ve Velké ceně Austrálie. Loni byl zklamaný, protože se mu za celý rok nepodařilo vyhrát ani jeden závod Velké ceny.
20:22, 25.03.
21:53, 23.03.
22:02, 19.03.
22:09, 18.03.
07:51, 17.03.
19:30, 16.03.
08:46, 16.03.
07:20, 16.03.
16:05, 15.03.
13:23, 15.03.
13:10, 15.03.
21:53, 14.03.
22:36, 13.03.
20:53, 12.03.
21:16, 21.02.
19:40, 20.02.
20:21, 19.02.
20:23, 18.02.
21:10, 15.02.
22:22, 05.02.
20:15, 01.02.
21:14, 19.01.
19:32, 17.01.
22:15, 15.01.
17:19, 13.01.
14:47, 24.12.
18:32, 20.12.
22:27, 09.12.
21:14, 25.11.
16:12, 25.11.
Lotus - launch Ferrari - launchJosef Král testuje F1 HRT v Abu Dhabi
Představení VJM02 VJM02 - první výjezdPrezentace McLarenu 2009
TF109 Ferrari F60GP Monaka - pátek